Od wczoraj na blogu pojawiła się funkcja komentowania wpisów. Poszukiwania najlepszego mechanizmu dla komentarzy naprowadziły mnie na zewnętrzny system Disqus, który wygrał z konkurencyjnym IntenseDebate, Echo i joomlowym JCooments.
Szukałem przede wszystkim systemu wygodnego w użytkowaniu (najlepiej zintegrowanego z portalami społecznościowymi), z ochroną przed spamem i możliwością moderacji wpisów.
Wtyczka
Disqus przeznaczony jest do instalacji jako wtyczka do platform blogowych, takich jak WordPress, Blogger, Tumblr, MovableType i Typepad - wtyczki dla nich rozwijane są przez zespół Disqus Comments.
Na stronie systemu znajdują się również linki do wtyczek stworzonych przez inne firmy m.in. do CMS Joomla, Drupal czy DokuWiki. Jeśli na liście pluginów brak wtyczki dla szukanego silnika strony, to pozostaje jeszcze skorzystanie z wklejenia przygotowanego kodu JavaScript.
Komentarze uruchamiane są w oddzielnym module strony przez dołączany kod JavaScript. Podczas wyświetlenia strony moduł ładuje się opierając się na konfiguracji konta Disqus dla strony, a same komentarze przechowywane są w bazach danych Disqus.
Układ komentarzy i przycisków można konfigurować w pewnym zakresie , lecz na część look-and-feel administrator nie ma wpływu - mechanizm komentarzy to zewnętrzna usługa. Dobrym rozwiązaniem jest możliwość dostosowania wyglądu komentarzy dzięki stylom CSS w panelu administracyjnym Disqus.
Maszynka do świerkania
Oto lista najciekawszych funkcji Disqus'a:
- moderacja - Panel administracyjny pozwala na przeszukiwanie wszystkich wpisów na stronie ze wskazaniem wpisów oflagowanych przez użytkowników, oznaczonych jako spam czy czekających na zatwierdzenie przed opublikowaniem. Możliwość moderacji wszystkich komentarzy przed wyświetleniem lub tylko tych, które posiadają jedno z zabronionych słów (dopuszczalne są również wzorce) lub link w treści.
-
filtrowanie spamu - Mechanizmy pozwalające unikać spamu, obok moderacji, to black listy i white listy zawierające adresy email, ip lub nazwy użytkowników. Disqus obserwuje autorów wpisów często oznaczanych jako spam. Dodatkowo można wzmocnić ochronę przed spamem dodając integrację z kontem antyspamowej usługi Akismet.
-
eksport / import, synchronizacja i migracja komentarzy - Panel Disqus pozwala na import komentarzy z takich systemów jak IntenseDebate czy WordPress, eksport komentarzy odbywa się do pliku XML. Synchronizacja z Bloggerem odbywa się na poziomie panelu administracyjnego Disqus, w Wordpress realizowane jest na poziomie wtyczki.
-
subskrypcja komentarzy via RSS i email, notyfikacje o odpowiedziach na komentarz lub wątek
-
pojedyncze logowanie, współdzielenie kont portali społecznościowych - Autorem komentarzy może zostać niezalogowany gość lub użytkownik logujący się przy pomocy Facebook Connect, Twitter Sign-in lub OpenID. Jeśli w przeglądarce znajduje się niewygaśnięta sesja autoryzacji do portalu społecznościowego, wtedy strona automatycznie zaproponuje avatar jakim może się posłużyć użytkownik.
Uwaga do integracji z Facebookiem: w panelu Disqus > Settings > General > Facebook Connect po kiniknięciu Click here to get one > OK serwis, po zalogowaniu do Facebook'a, powinien automatycznie stworzyć aplikację i wygenerować API Key. Jeżeli podczas próby logowania pod naszą stroną, by zostawić komentarz pojawia się błąd: "API Error Code 100", to należy w ustawieniach aplikacji Facebook w Facebook Connect Settings > Connect URL wpisać adres strony jako podstawową domenę (adres serwera) zakończony znakiem "/" np: "https://www.smart.biz.pl/"
-
automatyczne zamykanie komentowania podstrony po upływie wyznaczonego terminu
-
widgety - Mając zainstalowany system komentarzy można skorzystać z widgetów do strony, których spodziewalibyśmy się w systemie wbudowanym:
- Ostatnie komentarze
- Popularne wątki
- Najlepsi komentatorzy
-
ocena komentarzy - lubię, nie lubię, lista głosujących osób
-
trackbacks - Jeden ze sposobów umieszczania odniesień do wpisów w innych blogach wskazanych jako źródło albo inspiracja umieszczany pod komentarzami.
-
reactions - Funkcja która agreguje komentarze zawierające odniesienia do strony z portali społecznościowych (Twitter, FriendFeed, Youtube, Blogger) wyświetlając je pod komentarzami (używane jest API serwisu BackType).
-
reblogowanie - Komentarze autora treści automatycznie publikowane na jego blogu jako wpis.
Na blogu
Pros:
-
Komentarze są hostowane na zewnętrznym serwerze, dzięki czemu nie obciąża serwera na którym hostujemy stronę.
-
Bogata funkcjonalność, filtrowanie spamu i moderacja. Ciągłe ulepszanie funkcjonalności przez zespół Disqus bez potrzeby zmian na własnej stronie.
-
Integracja z systemami autoryzacji popularnych portali społecznościowych. Podłączenie strony do nowych źródeł odwiedzin, agregacja komentarzy i nawiązań z zewnętrznych stron.
-
Uruchamianie komentarzy jako zewnętrzna podstrona za pomocą JavaScript, które stosuje Disqus chroni stronę przed drastycznym spadkiem PageRank. Sprawcą są linki umieszczane w komentarzach użytkowników które, nawet opatrzone atrybutem nofollow mogą obniżyć PageRank komentowanej strony, a następnie propagują na inne podstrony.
-
Disqus jest uniwersalny - może być zainstalowany w większości platform blogowych oraz w popularnych systemach CMS, portale dla których nie ma wtyczek można zintegrować z we własnym zakresie.
Cons:
-
Komentarze są hostowane na zewnętrznym serwerze - każda awaria lub przeciążenie wyłącza możliwość komentowania.
-
Ograniczona kontrola nad funkcjonalnością i użytecznością komentarzy.
-
W pewnym stopniu mniej skuteczne SEO od komentarzy trzymanych bezpośrednio na stronie.
-
Trudno jest połączyć konta osób komentujących z funkcjami na stronie - np. by zaoferować usługę czy dostęp do treści dla użytkownika zostawiającego komentarz.
Nie pozostaje nic innego niż skorzystanie z możliwości Disqus, zapraszam do komentowania :)