Gdzie nie umieszczać, co można zakodować i jak wykorzystać QR kody w kampaniach AdWords?
Szachownice kodów QR pojawiają się w prasie, reklamie, na biletach lub nadrukowane na ubraniach. I choć zbliżająca się technologia NFC obiecuje bezdotykowe sterowanie otaczającymi nas urządzeniami, to kody QR wydają się mieć wciąż niewykorzystany potencjał.
Kiedy ostatnio w kawiarni wklepywaliście hasło do sieci WiFi, zamiast wskazać telefonem rachunek z wydrukowanym kodem łączącym automatycznie z siecią?
Czy zastanawialiście się kiedyś nad sposobem skanowania danych z wizytówek bezpośrednio do kontaktów telefonu lub ułatwieniu komuś zatweetowania o nas?
Hiperłącza świata fizycznego
Kody QR (Quick Response) zostały opracowane przez japońską firmę Denso Wave w 1994 w celu automatyzacji procesów produkcyjnych dla przemysłu motoryzacyjnego.
Jest to dwuwymiarowy kod kreskowy pozwalający na zakodowanie dowolnego tekstu, który może zostać rozkodowany za pomocą urządzenia optycznego w tym telefonów wyposażonych w kamerę i odpowiednią aplikacje.
Popularność tej technologii wzrosła wraz z rozpowszechnieniem aplikacji-czytników kodów QR na smartfony, a jej możliwości wykorzystywane są głównie do kodowania URL wskazujących na konkretny zasób w internecie.
Tworzenie i odczytywanie kodów QR jest bezpłatne i chętnie stosowane są w kampaniach reklamowych oraz coraz częściej spotykane są w e-commercey.
Kody same w sobie nie stanowią specjalnej wartości. Warto pamiętać, że ich siła rażenia zależy od pomysłowości wykorzystania i strony internetowej-aplikacji na którą wskazują.
Virtual Store
Jednym z pierwszych znanych zastosowań QR kodów w e-commercey w wirtualnych sklepach, jest historia ekspansji Tesco na rynku Korei Południowej.
Sieć handlowa osiągnęła drugie miejsce na rynku pomimo posiadania, w porównaniu z konkurencją, znacznie mniejszej liczby fizycznych punktów e-commercey. Udało się to dzięki stworzeniu wirtualnych sklepów na przystankach metra, które umożliwiły zapracowanym podróżnym robienie zakupów w drodze do pracy wprost z podświetlanych wydruków półek sklepowych. Klienci wkładają produkty do wirtualnego koszyka, skanując kody QR umieszczone na produktach, a zakupy jeszcze tego samego dnia trafiają do ich domów.
Podobne rozwiązania stają się coraz popularniejsze, pojawiają się również i u nas. Niezależnie czy prowadzisz sklep fizyczny możesz umieścić na reklamach/plakatach/produktach wydruk linku który dołączy produkty do zamówienia klienta i zaprowadzi do płatności online. Dla producentów to kolejny kanał e-commercey z pominięciem pośredników.
Kampanie reklamowe
Czy zastanawialiście się jak wykorzystać kody QR w kampaniach Google AdWords? Można to zrobić wykorzystując narzędzie Google do budowania URL-i. Pomoże ono zbudować URL z odpowiednimi parametrami, który następnie umieszczony w postaci kodu QR na materiałach reklamowych zdobędzie dane statystyczne o segmentacji źródłach pochodzenia ruchu i pozwoli zidentyfikować najefektywniejszą formę reklamy.
Innymi słowy uruchamiając kampanię reklamową QR kody odpowiadające mediom i dodatkowym segmentacjom umieszczamy w samym medium.
Np. rozróżnienie może dotyczyć reklam umieszczonych w prasie (z podziałem na tytuły), ulotkach, na prezentach reklamowych, w reklamie zewnętrznej (z rozróżnieniem lokalizacji geograficznej). W tym celu użyj parametrów URL w polach Google Analytics: źródło, medium, hasło, treść i nazwa kampanii.
Połączenie koncepcji virtual shop - e-commercey wirtualnej ze śledzeniem efektywności kampanii reklamowych stwarza narzędzie do walki ze zjawiskiem Channel conflict.
Gamifikacja, lokalizacja, prezentacja...
Wśród wielu zastosowań wyłowię kilka:
Wizytówki, skanowanie danych kontaktowych – odpowiednio zakodowany format danych kontaktowych pozwala na natychmiastowe wprowadzenie ich wprost z wizytówki do telefonu; niekiedy kod Qr używany jest również jako link do profilu LinkedIn / Goldenline.
Gamifikacja, loterie – nagradzanie użytkowników za zaangażowanie w grze, umieszczanie kodów lokalizacjach, których szukają gracze na wyznaczonym obszarze (miasto, galeria handlowa, plac zabaw).
Edukacja – kody używane jako linki przy eksponatach muzealnych przenoszące do materiałów multimedialnych lub automatycznie rozpoznające preferowany język użytkownika i przenosząca do opisu w wikipedii - co umożliwia serwis QRpedia.
Lokalizacja – po zeskanowaniu kod wskazuje nam lokalizację bezpośrednio na mapie.
Automatyzacja, obieg dokumentów – czyli powód dla których kody powstały – automatyzacja przepływu paczek; metadane papierowych dokumentów.
Dostęp do publicznych sieci WiFi – ciekawa włąściwość URL podnosząca jakość usług w gastronomii – dostęp do sieci uzyskujemy bez potrzeby mozolnego wpisywania danych.
Sondy, formularze internetowe – czyli wszystko co może stać za url – podobnie jak w wirtualnych sklepach zamiast koszyka płatności Qr kod może przenosić do częściowo wypełnionych formularzy, gier internetowych lub „sond ulicznych”.
Linki fizyczne do aplikacji – tak potraktowany Qr kod zachowuje się niczym ikona świata fizycznego - po zeskanowaniu może np. otworzyć wskazaną aplikację Android z zadanym parametrem, dając spore pole do popisu pomysłowym programistom.
Rady z bloga
Jak kłaść
- jeśli umieszczasz kody na przedmiotach, pamiętaj o dostępie do światła (sala kinowa czy klub nocny mogą nie być najlepszą lokalizacją)
- ogranicz ilość danych do zakodowania - im więcej znaków, tym obraz kodu staje się mniej czytelny (dla czytników)
- do kodowania hiperłączy rozważ serwisy skracające linki
- kodując wizytówki rozważ format MeCard zamiast vCard. MeCard jest krótszy i co ważne, łatwo przyswajalny przez smartphon'y
- przyjmij zasadę, by kody umieszczać tam gdzie można bezpiecznie i wygodnie zeskanować powierzchnię (i nie jest to bilbord przy drodze)
- przetestuj swój kod na popularnych czytnikach dla Androida i iOS, sprawdź jak zachowają się te systemy i czy rzeczywiście zostanie wywołana spodziewana akcja
Jak nie kłaść
Robić źle można na wiele sposobów, o tym jak źle pokazuje qr-kodowy biały kozaczek: wtfqrcodes.com
- nie umieszczaj na stronach internetowych i wiadomościach email - skanowanie kodu w przeglądarce, by uzyskać link jest jednak mniej wygodne niż umieszczenie linku bezpośrednio :) (sens mogą za to mieć avatary)
- umieszczaj kody tam gdzie jest dostępny zasięg sieci
- nie odsyłaj użytkowników za pomocą QR kodu do strony która nie jest przystosowana do poprawnego wyświetlania na urządzeniach mobilnych
- nie rezygnuj z marginesu wokół kodu, zachowaj odstęp od innych znaków
Galeria potworów
A oto przykłady funkcji jakie mogą spełniać kody:
wybiera numer telefonu |
tworzy sms do wysłania |
umieszcza status twitter, po potwierdzeniu przez użytkownika |
wizytówka po zeskanowaniu trafiająca do listy kontatkowej |
Czytniki i generatory
Czytniki kodów QR łatwo można znaleźć w app storach dla telefonów z systemem Android (QuickMark QR Code Reader, Barcode Scanner) i iOS (QR Reader for iPhone, QR Scanner).
Dla programistów dostępne są otwarte biblioteki do generowania kodów (dla Java, C#, JRuby - Zxing, dla PHP: phpqrcode) oraz webowe API - Google Chart Tools.
Do tworzenia kodów QR: